Fru Spara återuppstår!

Frukosten jag knaprar på under tiden jag knåpar ihop detta inlägg.
 
Ni läste rätt! Jag har känt ett sug efter att återuppta bloggen länge, och jag blev riktigt förvånad över att upptäcka att ni fortfarande är ett litet gäng som kikar in här. Det har hänt en hel del sen senast. Herr och Fru Spara har blivit husägare! 🙏 Radhus förvisso, men det är fristående så jag tycker att det räknas. Jag kommer visa mer bilder från huset och våra renoveringar framöver. Jag har också tagit examen och jobbat i lite över ett halvår så nu är "Herr Tjäna"-skämtet inte lika aktuellt.
 
Jag tror att bloggen byter tema lite. Vi har satt ett mål att betala av vårt hus på 5 år, så jag tänker att ni ska få följa med på vår resa till att äga huset utan lån! Se hur ett "ungt" par lever och hetsamorterar utan att dra ner på livskvalitéen. 
 
Här kommer lite siffror för den som tycker sånt är lika roligt som jag:
 
  •  Huset köptes för 2 600 000 kr. Vi hade en (i mitt tycke) rejäl insats pga vinst från tidigare lägenhetsförsäljning och för att Herr Spara är fantastisk på att spara.
  •  Vår lånesumma just idag ligger på 1 480 000 kr.
  •  Vi har låst 1 000 000 kr på 5 år och 500 000 på 2 år. 
  •  På det stora lånet amorterar vi 8334 kr varje månad och på det lilla lånet 1450 kr varje månad, detta var max vad vi fick amortera för banken eftersom att vi har bundit lånen. 
  •  Vi har bundit lånen för att jag är en fegis och gillar att veta exakt vad det ska kosta varje månad. Vilket ni kanske redan räknat ut eftersom att jag inte vill köpa aktier utan hellre betala av mitt bolån.
  •  Vårt första mål blir alltså att kunna betala av det lilla lånet i juni 2021.
  • Det "lilla" lånet kommer att vara på 465 200 kr när det är dags för oss att panga in pengarna, så detta blir vårt första delmål. 
 
Hoppas ni vill följa vår resa! Jag tänker fortsätta med månadens utgifter som jag gjort tidigare samt börja med "månadens tillgångar". Månadens tillgångar kommer dock vara missvisande i början eftersom att vi är mitt i att dra om all el här hemma (samt installera ett gäng plejd) och denna gräsliga faktura har vi inte åkt på än. 
Livet | |
Upp