Söndagsmiddag

Vi små-övar lite inför spar-året. Under en genomsnittsmånad har matkontot för oss landat på omkring 5000-6000 kr. Även om spar-året börjar den 27:e januari så kan man alltid smygstarta, eller hur? Vi hittade billig lax-filé, tog bea-såsen som har legat i kylen i veckor och som snart går ut och så potatis, morötter och ärtsås till det.
Rotsaker i ugn:
Potatis, morötter, palsternackor och även rödbetor blir väldigt gott i ugnen. En skvätt olja, salt, min personliga favorit timjan och sen är de redo för ugnen!
 
Lax i ugn:
Uppe på laxen brukar jag strö rikligt av "Den oändliga kryddan" som jag fick i present av min mamma för ett tag sedan när hon varit på någon marknad. Gärna lite lime-salt på. Ibland bara timjan.
 
Ärtsås:
Blev inspirerarad av Sally Jönsson till att testa en variant av ärtsåsen. Ärtor, olivolja, citronjuice, lime-salt, svartpeppar, vitlök fick åka ner i min mixer. Resultatet var över förväntan! Det passade väldigt bra till lax.
 
 
 
 
 
Recept/mat | |
Upp