Räddad köttfärs

Var på söndagsmiddag hos mamma igår (fantastiskt god ryggbiff) och hon hade köttfärs i kylen som börjat bli lite grå. Den tänkte hon slänga men min sambo var snabb med att säga att vi tar med den hem. Så idag gjorde jag köttfärsås med kryddor, 1 gul lök, gratis färs och lite krossade tomater. Det kan man minsann kalla billig måltid! Färsen är alltså inte gammal om den blir grå (sålänge den luktar bra) men min mamma är lite nojjig. 😅 Så förutom att mamma bjöd på god middag (samt skickade med matlåda till Herr Spara) så fick vi dessutom några portioner till från färsen!
 
Det känns bra med tanke på att vi måste ta vårt pälsbarn till veterinären för tandputs i veckan (säkert 3000 kr) och då Herr Spara köpt vallnings-grejer för 3500 i förrgår. Glömde jag berätta att vår bil inte startade så det blev ett nytt bilbatteri för 1000 kr i lördags? Och tänk alla julklappar som måste handlas.. 😂 Kanske någon kan starta en blogg med namnet "hjälper fru Spara att spara". Hoppas att nästa år ser bättre ut ur sparsynpunkt!
 
 
Jag är så dålig på mängder men detta var i:
  • Köttfärs 
  • Krossade tomater
  • Lök
  • Smör att steka i
  • Grönsaksbuljong
  • Ketchup
  • Oregano, vitlökspulver, svartpeppar, basilika.
Det blir extra gott om det får stå och puttra länge!
Recept/mat | |
Upp