Sparåret avklarat!

Sparparets familjemedlemmar som aktivt hejat på under alla sparmånader.
 
Sparåret avslutas tidigt med anledning att Herr och Fru Spara redan uppnått sparmålet 100 000 kr !
Nio månader tog det oss att spara ihop den summan. Vi har dessutom amorterat 27 000 på vårt lån, men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att boendet är en investering eller en konsumtionsvara. Nu i efterhand känns det himla trist att jag inte bloggat under processen, men det finns en anledning till det. Vi har inte levt (i vår mening) sparsamt över huvud taget. Jag räknade t.ex ut att 7000 kr spenderades i diverse matbutiker förra månaden, katastrof för en sparfamilj?
 
 
Hur lyckades vi spara ihop 100 000 kr på ett år?
 
1. Låga utgifter! För den nyfikne så landar våra fasta kostnader (jag räknar boendekostnader, mobilräkningar, försäkringar, elräkningar, bredband, tv osv) på ca 9000 varje månad. Då är 3000 kr amortering varje månad inräknat. Utöver det betalar vi ungefär 2000 för busskort och bensin varje månad. Sen tror jag att vi lägger minst 6000 kr på mat och övrigt. Detta gör att vi landar på ca 17 000 en normal månad. Hade vi inte amorterat så skulle vi spendera 14 000 för två personer (husdjur) vilket i min värld är en rätt låg summa.
 
2. Lågt fokus på materiella ting! Vi försöker ta hand om de saker vi har och vi försöker tänka igenom nya inköp.
 
3. Oväntade inkomster. Innan sommaren fick jag skatteåterbäring på 15 000 kr och för en vecka sedan fick jag ett stipendie på 15 000 kr. Alltså 30 000 kr som vi inte riktigt räknade med som direkt sattes på sparkontot. Det kändes skönt att bidra med tanke på att jag varit utan csn och jobb senaste fem månaderna.
 
 
- Jag kommer försöka blogga om nya utmaningar och jag har några planer på gång! -
 
 
Sparåret 2016 | |
Upp