Otroligt god, vegansk svampsoppa!

 
 
Kvällens middag fick bli svampsoppa, vi blev bjudna på otroligt god champinjonsoppa till förrätt på nyårsafton. Jag var snabb med att ta receptet och modifiera till en vegansk version. Till soppan gjorde vi hemmagjort vitlöksbröd på formfranska och så ugnsrostade vi kikärtor som fick agera krutonger (och snacks resten av kvällen). Otroligt god mat, är så mätt att jag nästan spricker.
 
Soppan
1/2 lök
1 klyfta vitlök
500 g champinjoner
2 burkar kokosmjölk
2 svampbuljonger (viktigt, gör stor skillnad för smaken!)
1 dl vitt matlagningsvin
svartpeppar
Bonus: vi hade torkade kantareller i som vi fått i gåva av en fin vän som råkar vara helt galet bra på att plocka (hitta!) svamp.
 
Jag fräste löken tillsammans med champinjonerna en bra stund, det gör en del för smaken tycker jag. Sedan i med vinet, fräsa lite till och sen i med kokosmjölken. Min sambo gillar lite krämigare soppor så han var snabb med att slänga i lite maizena för konsistensens skull. Han hällde även i lite soja så fort jag vände ryggen till, "bara för färgens skull". När det gäller soppor och grytor tycker jag att man ska leka lite själv, gärna bli inspirerad av andra men sen sätta sin egen touch. Jag tycker det är svårt att skriva recept då jag alltid höftar allt jag gör, så mitt tips är att själv smaka av och se vad du gillar! Havregrädde eller soya, eller vanlig mjölk om du så vill passar säkert superbra till soppan! Jag föredrar kokosmjölk helt enkelt.
 
Ugnsrostade kikärtor (riktigt budgettips!)
Kikärtor
Olja
Salt
Paprikapulver
 
Kikärtorna har fått ligga i blöt under hela natten, sedan kokades de i ungefär en timma innan de sköljdes av och lades ut på en plåt. 1.2 msk olja till 2-3 dl kikärtor brukar vara lagom, på med salt, paprikapulver och kanske lite cayennepeppar om du gillar lite starkt. Smaksättningar finns tusentals olika, testa! Jag hade inne mina i ungefär 30 minuter på 200 grader. Skakade om plåten var tioende minut ungefär.
 
Rostade kikärtor är ett väldigt bra tips för dig som gillar att sitta och knapra på något under kvällarna, kikärtor innehåller protein och blir därför ett bra alternativ till t.ex chips.
Recept/mat | |
Upp